Elämää Saimaan rannalla

Julkaistu -

Täällä Saimaan saaristossa kun asustelee niin jokainen päivä tuntuu vähän kuin olisi lomalla. Eihän täällä tietenkään ole mitään kaupungin houkutuksia, mutta toisaalta niihinkin pääsee nopeasti jos siltä tuntuu. Alunperin muutin saareen vain väliaikaisesti, mutta jo parin viikon jälkeen totesin, että en halua täältä enää mihinkään. Niinpä ostin isältäni mökin ja remontoin sen asuintaloksi.

Kotitoimistosta käsin on hyvä tehdä töitä.
Kotitoimistosta käsin on hyvä tehdä töitä.

Saaristossa asumisessa minua viehättää ihan erityisesti se, että täällä näkee suomalaisen vuodenkierron todella hyvin. Jokainen päivä näyttäytyy erilaisena ja jokainen päivä herättää ihastusta. En vain voi lakata ihastelemasta tätä suomalaista järviluontoa ja sen tarjomia mahdollisuuksia ja elämyksiä. Keväinen hennon vihreä väritys on omaa suosikkiaikaani. Parasta mitä luonto voi antaa, on mahtavat korvasienet ja kevään ensimmäiset katiska-ahvenet.

Herkkuja Saimaan järviluonnosta.
korvasieniäAhvenia
Melontaretki Juutinsaaren ympäri.
Melonta

Eilen päästiin ensimmäistä kertaa tänä vuonna melomaan kunnolla. Melontakausi avattiin jo huhtikuussa, mutta silloin tehtiin jäiden seassa vain lyhyt lenkki. Eilen viiletettiin pitkin sokkeloista Pihlajavettä puolisentoista tuntia. Tässä ihan lähistöllä on todella kauniita maisemia, joissa melominen on elämys.

Avotulella grillattua maalaiskananpoikaa.
kanaa 004
Idea riippukeinuun tuli Kambodzan matkalta.
kesäilta

Melontareissun jälkeen laitettiin nuotio tulille ja grillattiin avotulella maalaiskanapoikaa. Kesäaikaan ihan parasta on se, että kokkailut siirtyy kesäkeittiöön. Kesäkeittiön kupeessa meillä on ihana riippukeinu, jossa myös usein ruokaillaan.

Huljussa on mukava istuskella vaikka useampikin tunti.
Hulju Saimaan rannalla

Illan päätteeksi istahdettiin vielä pariksi tunniksi huljuun. Huljuilu on paras tapa rentoutua aktiivisen päivän jälkeen. 38-asteisessa vedessä voi hyvin nauttia elämästään vaikka useammankin tunnin.

Että ei tämä maalla asuminen oikeastaan yhtään hassumpaa ole, suosittelen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Savonlinna

Kansakoulun jyväleipä – enemmän kuin leipä

Kansakoulun jyväleipä on enemmän kuin leipä. Se on leipä, jonka resepti on syntynyt osaavissa käsissä vuosien saatossa. Resepti, jonka takana on suuri sydän…

Näytä lisää
Savonlinna

Antti Naukkarinen: iloisella ilmeellä yhdessä Savonlinna nousuun!

Olen ollut aina sitä mieltä, että Savonlinna on ihastuttava paikka asua ja oikein passeli paikka tehdä myös yritystoimintaa. Siksi viime aikojen negatiivisiin asioihin…

Näytä lisää
Savonlinna

Työpaikka Saimaan saaristossa

Saimaan saaristo on mitä mainioin paikka työntekoon. Yhteydet pelaavat hyvin, eikä lähietäisyydellä ole liiemmälti häiriötekijöitä, jos nyt liian kauniita maisemia ei oteta lukuun….

Näytä lisää
Sulkava

Sulkavan Oravanpesiltä melontaretkelle

Aika moni ystävistämme harrastaa kesäisin melontaa ja täytyy myöntää, että itseänikin melonta kiinnostaa. Kun edellisestä melontakokemuksestani on kulunut tosi monta vuotta, niin ajattelin,…

Näytä lisää
Savonlinna

Villiä liukua Kesämaassa

Tiedättehän tuo rallatuksen, joka jää väkisin soimaan päähän: ”Kesä-, Kesämaa – se mua odottaa”. Ja kyllähän se niin on, että Savonlinnan seudulla lapsiperheitä…

Näytä lisää
Savonlinna

Pirun hyvä maalaamaan

Johanna Oras on julkaissut tänä keväänä uuden kirjan ”Pirun hyvä maalaamaan”. Kirja on upea kattaus Johannan tuotantoon vuosilta 2006 – 2015. Samalla se…

Näytä lisää