Oravissa saa aina kalaa

Julkaistu -

Oravissa saa aina kalaa. Saattaa kuulostaa hieman provokatiiviselta, mutta näin se vaan on. Saimaa Holiday Oravin kalaretkillä on nimittäin kalatakuu. Jos ei tule kalaa, saa rahat takaisin. Minä olin elämäni ensimmäisellä uisteluretkellä perjantaina, ja näin ummikonkin silmin on helppo ymmärtää, miksi kalatakuu voidaan antaa. Ensinnäkin Haukivesi on erityisen kalaisaa aluetta. Nimensä mukaisesti haukea riittää. Toiseksi Oravin taitavat kalaoppaat, hyvät veneet ja laadukkaat kalastusvälineet takaavat toivotun lopputuleman.

oravi7

Me kävimme siis testaamassa Oravin kalastustuotetta perjantaina. Tuttu opas Joonas odotteli jo tapansa mukaan hymyilevänä rannassa kun ajoimme Oravin pihaan. Ihan ensimmäisenä käytiin hakemassa minulle haalarit päälle. Vaikka veneen kajuutta onkin lämmitetty, niin tällaisena vilukissana tykkään varmistaa, että reissun päällä ei tule kylmä.

Saimaa Holiday Oravissa kalaretkellä

Ajeltiin vene Haponlahden kanavan suulle, ja siellä alkoi sitten tavaran lappaminen järveen. Ensikertalaisen silmin näytti siltä, että uistelun täytyy olla mahdottoman monimutkaista puuhaa, siksi paljon erilaisia siimoja, pidikkeitä, vieheitä ja mitähän vielä piti saada oikeassa järjestyksessä oikeaan paikkaan. Mutta mikäs minun oli toimintaa ihmetellessä paksu haalari päällä ja kamera kaulassa. Herrat hoitivat hommat tyylikkäästi ja pian päästiinkin itse asiaan.

oravi1

Ihan parastaan Haukivesi ei tänään antanut, ja Joonas tunnustikin, että ei vienyt meitä ihan parhaille paikoille, sillä parhaat kalasaaliit piti jättää seuraavana päivänä järjestettävää uistelukisaa varten. Ensimmäinen kosketus kalaan saatiin melko pian. Koska kaikki merkit viittasivat siihen, ettei kyseessä ollut suuren suuri kala, sain minä kunnian vetää sen ylös. Pieni hauki sieltä lopulta nousi, mutta pääsi irti kun yritin saada sitä veneeseen.

oravi14

Toinen suurinpiirtein samankokoinen hauki nostettiin ylös, mutta päästettiin se alamittaisena takaisin Saimaaseen. Lopulta saatiin ylös vielä yksi kuha, mutta senkään mitta ei riittänyt paistinpannulle saakka, vaikka allaolevasta kuvasta voisi ehkä muutakin päätellä. Mutta kai valokuvaajallakin on oikeus kalajuttuihin 🙂

Kalajuttu kameralla
Saimaa Holiday Oravissa kalaretkellä

Normaalisti kalaretket kestävät noin neljä tuntia. Retken aikana vaihdellaan paikkaa sen mukaan kuinka saalista nousee. Meillä oli käytössä kymmenen vapaa, ja voin vain kuvitella minkälainen meno on veneessä päällä kun kalaa alkaa nousta kunnolla. Toisinaan käy kuulema niin, että jopa kahdeksassa vavassa on yhtä aikaa kala, eikä yli kymmenen kilon hauetkaan ole kovin harvinaisia. Mutta sitähän se kunnon kalaretki on, paljon tilanteita ja mukavasti saalista. Joonas kertoi, että tänä kesänä ei ole tarvinnut tulla yhdeltäkään retkeltä ilman saalista. Ei meidänkään, vaikka ihan Pietarin kalansaalista ei saatukaan.

Tapamme mukaan jäätiin vielä Oraviin yöksi. Tällä kertaa yövyttiin hienoissa Tallusniemen huviloissa. Huvilat on rakennettu 2013 ja niissä on 4-6 makuuhuonetta omalla suihkulla ja wc:llä eli suurempikin porukka mahtuu nauttimaan mukavasta mökkilomailusta Saimaan rannalla.