Ihana syksy Saimaalla
Julkaistu - Pia BehmMinä rakastan Suomen neljää vuodenaikaa. On todellinen rikkaus, että voi nauttia neljästä aivan erilaisesta lämpötilasta, värimaailmasta ja tunnelmasta. Jokaisessa vuodenajassa on omat hyvät juttunsa, minusta syksyssä parasta on upea värimaailma. Punainen kaikkine sävyineen on yksi lempiväreistäni, ja tuntuu etten voi saada tarpeekseni värikkäistä lehdistä, puolukoista, pihlajanmarjoista ja muusta punaisesta. Vietän syksyllä enemmän aikaa metsässä kuin muina vuodenaikoina.
Syksy on parasta aikaa samoilla metsässä. Itikat ja paarmat ovat jo hävinneet ja ulkoilun ohessa saa haalia talvea varten metsän herkkuja. Maukkaita sieniä, makeita mustikoita ja kirpakoita puolukoita. Karpalot antavat vielä odottaa itseään, mutta kyllä niitäkin pääsee pian keräämään.
Savonlinnassa on paljon hienoja ulkoilupaikkoja. Oman kotimetsän ohella yksi mahtavimmista on ihan kaupungin keskustassa sijaitseva Sulosaari. Spahotel Casinon takana sijaitsevalla saarella on hyvin merkityt polut ja uskomattoman kauniita paikkoja vaikka piknikiä varten.
Mahtavat ulkoilumaastot on myös Punkaharjun harjualueella. Mikä voisikaan olla hienompaa kuin pyöräillä tai kävellä kansallismaisemassa ja nauttia metsän tervehdyttävästä voimasta. Alueella on useampia hyvin merkittyjä ja monentasoisia reittejä. Myös seudun kaksi kansallispuistoa Kolovesi ja Linnansaari tarjoavat mukavat ulkoilumahdollisuudet.
Ulkoilupäivän päätteeksi rentoudutaan huljussa
Luonnossa vietetyn päivän päätteksi on ihana istahtaa huljuun. Antaa lämmön hiipiä koko kroppaan ja tuntea kuinka rentous hiipii kuin huomaamatta päästä varpaisiin. Täydellisen hiljaisuuden rikkoo satunnainen risaus metsästä. Luonnon äänet eivät ole enää syksyllä vahvoja, mutta täydelliset kuutamoillat ja hiljaisuus sitäkin hienompia elämyksiä.
Huljutunnelmasta pääsee Savonlinnan seudulla nauttimaan ainakin Punkaharju Resortin Saimaan Huljupuistossa, ja Järvisydämen saunamualimassa.
Ja ne syksyn upeat auringonlaskut ja kuutamot. Näistä ei vaan saa tarpeekseen. Päivän päätteeksi on hyvä laittaa villasukat jalkaan ja nauttia takkatulen lämmöstä. Ystävät, nautitaan syksystä ja Saimaasta!
Parasta Savonlinnassa vuonna 2016
Vuoden vaihtuessa on hyvä pysähtyä miettimään, mikä Savonlinnassa oli erityisen ihanaa menneenä vuonna. Mikä sai sydämen sykkimään, onnenkyyneleet kohoamaan silmiin, riemun kumpuamaan rinnasta?…
Aikuisten piilopaikka – pieni irtiotto arjesta
Meillä on tapana tehdä silloin tällöin mieheni kanssa pieniä irtiottoja arkeen. Välillä lähdetään vähän kauemmaksi, mutta joskus ihan pieni lähilomanenkin riittää. Tärkeintä on,…
Saimaan Huljupuisto
Minusta hulju eli kylpytynnyri on ihan mahtava keksintö. Mikään ei rentouta niin mukavasti kuin lämpimässä vedessä loikoilu. Ihan parasta se on talvella, tähtitaivaan…
Saimaan Vuokravenho tarjoaa veneilijöille talvihuolto- ja korjauspalveluita
Veneilykausi Saimaalla on tältä kaudelta päättymässä. Monelle veneilijälle tämä tarkoittaa sitä, että on aika viedä vene talvihuoltoon luotettavaan ja ammattinsa osaavaan alan yritykseen….
Mainospalvelut Huuto: Savonlinna nousuun yrittäjyyteen kannustamalla
Savonlinna nousuun -postaussarjan neljännessä ja toistaiseksi viimeisessä postauksessa kävin jututtamassa Mainospalvelut Huuto Oy:n yrittäjää Petri Muhosta. Kuvat käytiin ottamassa erittäin tuulisessa kelissä rautatiesillalla….
Veistelyä ja vesille
Kävin reilu viikko sitten kaatamassa metsästä mahdollisimman suoran haavan. Ajatuksenani oli veistää itselleni rantautumiseen keppi, sillä ei tuo nykyinen mela tule kestämään kalliorannoilla rymyämistä….
